2021. már 27.

Priorizálás és a problémamegoldás 

írta: Natulcien.style
Priorizálás és a problémamegoldás 

 161151852_886078158904949_7653231531532816372_n.jpg

A hónap témája a problémamegoldás a blogon, és nincs is jobb lehetőségem a gyakorlásra, mint egy olyan élethelyzet, ahol folyamatosan változnak a körülmények. Az iskolák, óvodák bezárása és a home office, szinte mindenkit, kivétel nélkül új kihívások elé állítottak. Most derül ki, hogy idegbajban sztrókot kapunk vagy fejlődünk. Én magam nem vagyok hurráoptimista, nem azt látom, hogy a helyzetbe, hogy hurrá otthon lehetünk, mint egy szép nagy család, hanem azt, hogyan oldjam meg ezt a problémakört a lehető legjobban, lehetőségeimhez és erőforrásaimhoz mérten. 

Számomra a megoldást egy új kifejezés hozta, mégpedig a rezíliencia, és annak fejlesztése. Ez az egész évem arról fog szólni, hogy erősítsem lelki ellenállóképességem, jelen bejegyzésben a 3. rezílienafaktor egyik alkompetenciája van soron, mégpedig a priorizálás. Előzményekért olvasgass a korábbi bejegyzések között.    

Emlékeztetésül, így néz ki a 3. rezílienciafaktor, az alkompetenciáival: 

  1. Fókuszálás, lássuk meg mi a konkrét probléma, vagy a probléma gyökere, és az    
    1. önérvényesítés, azaz asszertivitás segítségével a saját ambícióink alapján, jövőorientáltan állítsuk fel a helyes  
    2. prioritást, azaz fontossági sorrendet, és tudjuk, ha kell, kockázatvállalásra is szükség lesz. 
    3. Ráadásul, ahol a fókusz, ott az energia.
  2. Elemzés, mégpedig a konstruktív elemzés segítségével, megbízhatóan kell felmérni a pontos kockázatokat, és jó valóságérzékeléssel kell bizonyítani stratégia felkészültségünket. 
  3. Az imrovizálás pedig a kreatív megoldások és a jó megérzések képessége. 

A helyes fontossági sorrend felállítása egy problémahelyzetben elsődleges, kikerülhetetlen és életmentő lehet. A fókuszálás segít igent mondani az igazán fontos dolgokra és nemet sok minden egyébre.  

Én magam írásban tudom legjobban felállítani a fontossági sorrendet és számos technika, módszer létezik segítségképp. Érdemes egyszer nagyobb energiát belefektetni és megtalálni a számunkra legideálisabb, legalkalmasabb módszert: spontán írás, irányított kérdések, IKIGAI, szelektálás, Mind Map, motivációs iránytű, véletlen input stb.  

Számomra a spontán írás egy Mind Map kombinációja vált be legjobban a saját, problémaorientált irányított kérdéseim alapján, tehát egy ötvözete több fent említett technikának. 

A priorizálás előnyei: 

-segít megtartani a fókuszt, és nem elveszni a részletekben; 

-energiahatékony, kevésbé fáraszt le; 

-gyorsabb döntéshozatalt eredményez;  

-magabiztosságot nyújt egyfajta irányítás illúzióval, melynek következtében úgy érzem kézben tartom a dolgokat; 

-csökkenti a belső feszültségem; 

-felhatalmazást nyújt a döntéseimhez; 

-hivatkozhatok rá; 

-tárgyalási alap és érv az asszertív kommunikációmban; 

-segít a kognitív disszonanciacsökkentésben (segít megmagyarázni miért tettem azt, amit tettem, még akkor is, ha lelkiismertfurdalásom van a döntés miatt);  

A fenti előnyök mellett pedig a fontossági sorrend felállítása, elengedhetetlen feltétele annak, hogy konstruktívan tudjuk elemezni az előttünk álló problémát. A valós problémát, amivel tényleg foglalkozni érdemes, és kell. 

Az arcápolással kapcsolatban is számos alkalmunk van használni ezt a rezíliencia alkompetenciát, ha egy hatékony arcápolási rutint szeretnénk összeállítani magunknak. 

Itt hívom fel a figyelmed, hogy a bejegyzés reklámnak minősül és a Notino.hu támogatásával készült. 

A számukra megfelelő arcápolási rutin kialakításával kapcsolatban sem lehet megúszni a tanulási, tapasztalási folyamatot és a kísérletezést, de ha megfelelően priorizálunk megkönnyíthetjük a dolgunkat.  Ha van olyan összetevő például, amit lelkiismereti okból (pálmaolaj-szegény gorillák) vagy eddigi tapasztalataink alapján (retinynl palmitate) kerülünk már csökkentjük a választékot. Az is lehet egy fontossági sorrend kit támogatunk a pénzünkkel. De ezek a kritériumok mind egyéniek. 

Ez az egyéni színezet pedig felvet mind önismereti, rezíliencafejlesztési, mind arcápolási témában is egy sokkal messzebbre mutató és nehezebb kérdést is, mégpedig, hogy mi van akkor, ha nem tudjuk milyenek vagyunk, mit szeretünk, mit akarunk. Hogyan állítsak fontossági sorrendet, ha én magam sem vagyok tisztában az érzéseimmel és a vágyaimmal, valamit a lehetőségeimmel. Minden pszichológiai modell, önismereti technika, de akár az arcápolással foglalkozó bármilyen fejlődési út is arra épül, hogy tisztában vagyok magammal. Sok embernek pedig pont ez az alapproblémája amire választ keres, hogy milyen vagyok, ki vagyok, mit akarok, mit érzek, hova tartok? Úgy nehéz priorizálni, ha nincs egy belső iránytűnk vagy egy stabil énképünk, amit követhetnénk. Megtalálni önmagunkat pedig sokszor nehezebb, mint a fontossági sorrend felállítása.  

Ezt az utat sem lehet tökéletesen járni. Nem lehet tökéletesen megoldani, mint egy matekpéldát és nincs rá képlet sem, de időtől-időre egyre jobb lesz. Egyre könnyebb lesz és egyre tisztább lesz a kép. Bevallom én nagyon örülök, hogy nem vagyok hormonzavaros tinédzser, és identitás zavaros fiatal felnőtt. Örülök, hogy szívtam már annyit az életében, hogy könnyebben tudjak priorizálni, de ezt az utat sem lehet megspórolni. Szóval szívásra fel. 

Az arcápolásban sem lehet megúszni a kísérletezést és a saját tapasztalatok gyűjtését. Én például sosem gondoltam volna, de tisztítás mániás lettem. Ez a méltatlanul elhanyagolt és minimális érdeklődéssel övezett terület viszont beszippantott. 

Számomra az arcápolási prioritás egyik dobogós helyezettje az arctisztítás és imádok újabbnál-újabb érdekességet és kuriózumokat kipróbálni, mert számomra ezek élvezeti értékkel bírnak. Egy ilyen izgalmas érdekességet szeretnék bemutatni ebben a bejegyzésben, mégpedig a By Wishtrend Green Tea & Enzyme finoman tisztító púderét. Valld be, hogy sosem hallottál még tisztító púderről, én amúgy eddig a termékig nem is, viszont teljesen magával ragadott.  

160950490_199556395131659_5995231536870615740_n.jpg

Ez egy por állagú arclemosó, amit a használati utasítás szerint vízzel kell kikeverni, de nekem jobban bevált úgy, hogy géles arclemosóhoz adagolom. Mindennapos használatra alkalmas, szódabikarbónát és enzimeket tartalmaz. Az összetevőlistája egy minimalista tökéleteség, csakis szuper hatóanyagokkal és összetevőkkel. Miteszerek ellen ideális, és semmi irritáló vagy szárító nincs benne: se alkohol, szilikon, parabén, szteroid, mesterséges színezék, vagy illatanyag. Egyszerűen nem lehet belekötni, ráadásul ár-érték arányban is megfelelő, mert hatalmas adag és rendkívül sokáig elég, mivel kis mennyiség kell belőle, 70 g / 7700 Ft. Én az esti rutinomba illesztettem, és rendkívül mód elégedett vagyok vele. 

160853949_519489112367523_3760948673405306393_n.jpg

Tudtam, hogy tetszeni fog egy sosem próbált por érdekesség drágán? Nem. Mertem kockáztatni és nyitni az új felé? Igen, de ez csak annak köszönhető, hogy számomra az arctisztítás és az újdonságok felkutatása egy magas prioritású tényező az arcápolási rutinomban.   

Mesélj, te hogy állsz a fontossági sorrend felállításával? 

Köszi, hogy elolvastál, üdv: Natulcien. 

Szólj hozzá

reklám tavasz test arcápolás webshop tudatos vásárlás önismeret tudatosság webáruház arctisztítás hurráoptimizmus pandémia lemosó fontossági sorrend lemosás priorizálás szponzorált tartalom notino.hu támogatott tartalom tudatos arcápolás tudatos szépségápolás tudatos testápolás rezíliencia rezílienciafejlesztés por lemosó by wishtrend