2020. jún 21.

Hogyan válasszunk naptejet?

írta: Natulcien.style
Hogyan válasszunk naptejet?

 nap3.jpg

Ez a hónap a fényvédelem aktualitásáról szól, és annak ellenére, hogy az idei, egy elég fura nyár, a nap azért süt, már amikor nem esik, és bizony nem csak nyaralás alkalmával kell a bőrünk védelméről gondoskodni, de egy sima buszmegállós várakozás alatt is. A fényvédős bejegyzésemben említettem, hogy mindig van egy plusz tubus a táskámban vészhelyzetre illetve váratlan esetekre felkészülve, de a teljes test védelem egy másik kérdés. Abban egyetérthetünk, hogy a naptejre is az vonatkozik, mint a fényvédőre, az a legjobb termék, amelyiket használjuk, de ez a bejegyzés tökéletes apropó, hogy elmeséljem, én hogyan szoktam terméket választani és, hogy bővebben meséljek INCI elemzéshez fűződő viszonyomról.

Itt szeretném felhívni a figyelmed, hogy a bejegyzés reklámnak minősül és a notino.hu támogatásával készült. Egy szezon, egy naptej minimum és bizony olyat választok, ami az egész családnak megfelel. Idén a választásom a Bioderma Photoderm Mineral-ra esett, de ezt a terméket még nem próbáltam előtte. A kislányom már elmúlt 3 éves és bizony a praktikum, mint a fújós kiszerelés is szempont most már.

Na de kezdjük az elején, azaz, hogyan esett a választásom erre a naptejre. Én elég megszállott vagyok, szóval sorakoznak a virtuális kívánság listámban a krémek, és ez is rég rajta volt már. Sokat olvasok, keresek, figyelek a témában és a témával kapcsolatban szóval, ha feltűnik egy új krém, ami potenciálisan megfelelő lehet, én utánajárok. A cél az ár-érték arányban számomra legmegfelelőbb termék levadászása. Van olyan termék kategória, amiből már meg van és van olyan, amiből még nincs. Fényvédőből speciel igen, de naptejjel kapcsolatban még szívesen kísérletezem.

Először is megnézem a krém, esetünkben a naptej összetevőlistáját, azaz INCI-jét. Ha ez a termék fel van töltve Krémmániára, akkor ott, ha nincs akkor kiguglizom. Mutatom, miket látunk akkor ezzel a választott termékkel kapcsolatban:

Decyl Oleate, Dicaprylyl Carbonate, Zinc Oxide, Capryliy/ Capric Triglyceride, Cocoglycerides, Titanium Dioxide, Silica Dmethyl Silylate, Polyhydroxystearic, Acid, Tochoperyl Acetate, Hydrogenated Palm Glycerides Citrate, Stearic Acid, Alumina, Tocopherol.

Egyenként megnézem őket és ha valamiről nem találok magyarul adatott, akkor megint csak google barátomat hívom segítségül és ha kell a google fordítót is.

Vannak bizonyos elveim, amiket magamnak állítottam, és évek alatt alakult ki, illetve folyamatosan változik az engem ért hatások, élmények, tapasztalatok, valamint a bőröm reakciói által.

Ezek a következők:

-kerülöm az irritáló szárító alkoholokat, és a legirritálóbb illóolajokat amennyire lehet;

-kerülöm a mesterséges parfümöket, emennyire lehet;

-kerülöm a parabéneket, a szilikonokat, és a kőolajszármazékokat, amennyire lehet;

-egyértelműen kerülöm azokat az összetevőket, melyeket már bizonyos országokban betiltottak;

-kerülöm a kémiai fényvédőket;

-valamint kerülöm az SLS-t, és minden családtagját.

Az alkoholokkal kapcsolatban tény, hogy szárítanak az alábbiak: SD Alcohol, SD alcohol 40, Alcohol, Alcohol denatured, Amyl cinnamyl alcohol, Ethanol alcohol, Ethyl alcohol, Propanol alcohol, Propil alcohol, Isopropyl alcohol, Isopropanol alcohol; az irritáló illóolajjal kapcsolatban pedig, ha van helyettesítő alternatíva feleslegesnek tartom kockáztatni, és bizony van bővel választási lehetőség illóolaj nélkül is. A fentiekből következik, hogy vannak jó alkoholok is, és olyan illóolajok, amiket egyesek bőre kedvel, és esküszik rá. Ezek azok az egyéni és egyedi esetek, amiket mindenkinek magának kell kitapasztalnia.

A mesterséges parfümmel kapcsolatban megint csak egy darázsfészekhez közelítünk, mert sokan a természetes illóolaj alapú parfümökre allergiásak, szóval a parfüm megint egyéni megítélés alá tartozik és bőrfüggő.

Azokkal az összetevőkkel, amiket viszont már valahol betiltottak egyáltalán nem vagyok elnéző.

A kémiai fényvédők kerülése csak egy egyéni döntés. Nem bizonyított, hogy károsak és a napnál bármi jobb, mint már sokszor említettem, de nagyon sok termékben van. A kerülésével én lecsökkentem a termék dömpinget, hogy könnyebben átlássam a választási lehetőséget. Egyfajta szűrési módszer is számomra, mert bőven van nélküle is lehetőség. Szóval ez csak egyéni ízlés kérdése, ami egyáltalán nem követendő példa, egyszerűen én így döntöttem.

Parabén, szilikon, kőolajszármazék…..egyik sem ördögtől való, DE ki mire, és milyen kombinációban érzékeny teljesen egyedi. Én saját magamon azt vettem észre szebb a bőröm, ha ezeket kerülöm, de ha olykor-olykor egy-egy termék kis parabénnel becsúszik, az nem katasztrófa, hiszem nem csak ilyeneket kenek magamra. Tökéletes példa erre az egyik kedvenc alapozóm. Mesterséges parfüm és benzyl salicylate van benn, ami egy potenciális bőr irritáló, de az összetevőlista 2. helyén szkvalán van, amit viszont imád a bőröm. Ez az alapozó egy csoda számomra, szóval elnézem neki ezt a két kis hibát, amit viszont kompenzál a többi összetevő, a hatása és az, hogy 2 tubus után sem okozott semmilyen problémát, egyszóval a tapasztalat, és a gyakorlat.

Azokkal az összetevőkkel, amiket viszont már valahol betiltottak egyáltalán nem vagyok elnéző

Az SLS kerülése szintén tapasztalati út eredménye. Azóta jobb a bőröm állapota, mióta kerülöm, ennyi. De írtam erről is már a blogon az SLS mentes tusfürdők című cikkben.

Vannak, akiknek más szempontok számítanak a termékválasztásnál, mint pl. hogy állatkísérlet mentes, vegán, vagy éppen magyar legyen, az ára, vagy akár a csomagolás.

nap2.jpg

Ha az én elveim alapján nézem a Bioderma naptej összetevőit, akkor a következő következtetéseket vonhatom le: van benne jó alkohol, és egy csomó kókuszolaj származék. Nos erre térjünk ki, mert a kókuszolaj sok embernek pattanást okoz, ami testen lehet nem annyira problémás mint arcon. Ez egy teljesen ártalmatlan összetevő, de egyáltalán nem biztos, hogy mindenkinek jó lesz. Én már tapasztaltam, hogy a bőröm kifejezetten szereti a kókuszolaj származékokat és nem „akné trigger” nálam, azaz nem okoz pattanásokat. Van benne az aktív hatóanyagok mellett pálmaolaj. Nos ez például etikai kérdést vet fel. Számomra a pálmaolaja környezetkárosító hatása felett érzett lelkiismeret-furdalás még nem érte el azt a szintet, hogy ne vegyek olyan terméket, ami tartalmazza. Nagyon sajnálom az orángutánokat tényleg, de jelenleg a gyermekem, és a saját fényvédelmem elérhető áron fontosabb, mint egy kihaló félben lévő távoli faj. Ezt nagyon gáz leírni tudom, de sajnos a tudatosság megélése, és a felelősségteljes döntéshozatal nehéz helyzeteket eredményez, aminek én minden következményét vállalom.

Nézzük az érdekességet, karbomát, szilika, alumina, stearic acid……nos ha kiüt a krém, akkor ezek mentén érdemes kísérletezni, vajon melyikre vagyok érzékeny. Ezeket felírom, és ha valami gond lesz következő választásnál kerülöm ezeket az összetevőket, illetve ezek kombinációját. Az ewg.orgon egyébként nem találtam semmi olyat, ami félelemre vagy óvatosságra adna okot ezekkel az összetevőkkel kapcsolatban. Így nyugodt szívvel próbálom ki.

Fizikai fényvédő, számomra megfelelő INCI-vel, praktikus, kisgyerekbarát, fújós kiszereléssel 100 ml most akciósan 6990 ft-ért.

nap1.jpg

És akkor jöhet a feketeleves. Tavaly ugyanezen keretek mentén választottam egy bababarát, kifejezetten csecsemőknek szánt, elméletileg makulátlan összetevőjű naptejet, ami első használat után vörös, viszkető kiütéseket okozott, és hetekig szenvedtem, mire sikerült tőle megszabadulni. Összehasonlítva ezzel a Biodermát hát, vannak hasonlóságok, az alumina, a karbomát és az acid. Eljött az idő, hogy kiderítsem, vajon tavaly mi ütött ki. A legérdekesebb a kísérletben, pedig, hogy lehet a Bioderma lesz életem napteje. Hogyan lehetséges ez? A termékekben az összetevőlista egy nagyon érzékeny és ingoványos talaj. Nem biblia, és nem biztosíték. Egy jó támpont és annál többet ad, minél jobban ismerem a saját bőrömet. Nem lehet egy terméket próba nélkül leírni, csak mert x, y dolog van benne, hacsak nem ütközik az elveinkkel, de akkor sem a termék hibája az, hanem a mi döntésünk, hogy nem élünk vele.

Összefoglalva az INCI nem biztosíték, de egy nagyon jó kiindulási alap, tudás, és döntés nélkül, viszont semmit nem ér.

Köszönöm, hogy elolvastál, üdv, Natulcien.

Ui.: neked van bevált naptejed?

Szólj hozzá

reklám nyár szilikon webshop tudatos vásárlás önismeret naptej webáruház napozás paradigmaváltás inci sls mentes parabének szponzorált tartalom kőolajszármazék fizikai fényvédő notino.hu támogatott tartalom inci elemzés összetevőlista tudatos szépségápolás tudatos testápolás ewg.org