2021. már 21.

Asszertív kommunikáció és a problémamegoldás 

írta: Natulcien.style
Asszertív kommunikáció és a problémamegoldás 

160930296_455695332148979_8488851994804160055_n.jpg

Sosem lehetne aktuálisabb a 3. rezílienciafaktor, a problémamegoldás máskor, mint egy újabb teljes lezárás hónapjában pandémia idején. Amikor lelki ellenállóképességem fejlesztésével kezdtem el foglalkozni, bevallom nem gondoltam, hogy ennyire komplex lesz ez az egész folyamat, és hogy szinte mindegyik faktor, ami kell ahhoz, hogy rugalmasabban tudjak reagálni az engem ért váratlan kihívásokra, egy-egy külön könyv tartalmát is lefedi.  

A problémamegoldás, mint rezílienciafaktor hatalmas terület és 3 részre osztható, melyeknek vannak alterületei is: 

  1. Fókuszálás, lássuk meg mi a konkrét probléma, vagy a probléma gyökere, és az    
    1. önérvényesítés, azaz asszertivitás segítségével a saját ambícióink alapján, jövőorientáltan állítsuk fel a helyes  
    2. prioritást, azaz fontossági sorrendet, és tudjuk, ha kell, kockázatvállalásra is szükség lesz. 
    3. Ráadásul, ahol a fókusz, ott az energia.
  2. Elemzés, mégpedig a konstruktív elemzés segítségével, megbízhatóan kell felmérni a pontos kockázatokat, és jó valóságérzékeléssel kell bizonyítani stratégia felkészültségünket. 
  3. Az imrovizálás pedig a kreatív megoldások és a jó megérzések képessége. 

Ebben a bejegyzésben most az asszertivitással fogok foglalkozni, mert számomra az az egyik legnehezebb új képesség, melyet fejlesztenem kell. Az asszertív kommunikáció egy szintén felkapott fogalom mostanában, de mindenkinek a maga szintjén kell megtanulnia alkalmazni, és ha kell fejleszteni. Könyveket töltenek meg a téma szakrétői, így én csak a saját fordításomat osztom meg veled kedves olvasó. 

Lehet valaki passzív, behódoló, áldozat típus, addig működik ez a fajta mentalitás, míg egy problémának nincs igazi tétje a számára. Az, ha én háttérbe helyezem magama a munkában semmilyen szempontból nem érint meg engem, mert nem onnan várom az elismerést és nem ott élem meg a kreativitásom, de ha a gyermekemről van szó, akkor már más a helyzet. Ha én pontosan látom, hogy milyen nevelési elvek alapján tudom számára a legjobbat nyújtani, akkor amellett a nevelési elv, módszert, technika mellett tudnom kell érvelni, mégpedig úgy, hogy másoknak (szülő, nevelőtárs, rokon, közintézmény stb. )  az ártana. Az asszertivitás tehát számomra azt jelenti, hogy képes vagyok önálló döntést hozni, és kiállni a saját döntésem, érdekem mellett úgy, hogy a környezetem is meggyőzöm az érveimmel, vagy ha az nem sikerül, akkor megfelelő kompromisszumra jutva elfogadni azokat a tényezőket, melyekre nincs ráhatásom. Az asszertivitás így számomra a passzív és az agresszív viselkedésmódok közötti egészséges egyensúly, egy számomra fontos témában.  

Az asszertív, önérvényesítő kommunikáció egyik fontos alappillére pedig a határozott “Én-kommuikáció”, azaz, hogy nyíltan felvállalom, hogy mi az én véleményem, és olyan kifejezéseket használok a kommunikációban, hogy “úgy gondolom”, “az a véleményem”, “én azt szeretném, hogy...”. Ha én tisztán látom a helyzetet, a problémát, azt a másik számára is világossá kell tennem.  

Ha a másik pedig nem nyitott a megoldásomra, el kell tudni fogadni, hogy ez nem személyes sértés, hanem ő jelent pillanatban itt tart, és ennyire képes. Sokszor a másik visszajelzése nem is az én magamtartásomra reakció, hanem saját defektjének kivetülése. Nem engem minősít tehát, hanem saját sérüléseire reflektál. Nagyon érdekes ilyenkor megfigyeli a másik reakcióját, mert sokat elárul arról, milyen a lelki állapota és milyen elakadásai vannak, illetve éppen hol tart önismereti útján. Személyes véleményem egyébként, hogy az emberek 80%-a egy 5 éves gyermek érettségi szintjén mozog, tisztelet a kivételnek. Szóval meg kell tanulnunk együtt élni a “nehéz” esetekkel...éljen a lehetőség rezíliencia képességünk fejlesztésére. 

No, de hogyan jelenik meg az asszertív kommunikáció problémamegoldásra való felhasználása az arcápolásban? Itt hívom fel a figyelmed, hogy a bejegyzés reklámnak minősül és a Notino.hu támogatásával készült.  

Egy nagyon érdekes terméket hoztam ma példaképp, mégpedig a Banila Co. Clean it zero purifying lemosó és tisztító balzsamot, érzékeny, és intoleráns bőrre.  161655060_490220018802875_6766277259591014401_n.jpg

Belőlem pl. nem lesz influenszer, mert nem akarom érvényesíteni az akaratom másokon. Nem érdekel az asszertív kommunikáció csínjának-bínjának netes gyakorlása, mert engem nem érdekel más mit használ a fürdőszobájában. Nem érdekel a nemi identitása, se a pénztárcája, se a vallási, vagy politikai beállítódása. Engem csakis a saját családom és a saját életem érdekel. Az sem érdekel ki, mit vásárol, és igyekszem mindig a hiteles Én-kommunikációra koncentrálni.  

A szépségpiacon is, mint minden területen hatalmas érzelmeket váltanak ki a különböző álláspontok ütköztetései, pedig az én szerény véleményem, hogy mindenkinek igaza van. Nagy a piac, megfér mindenki a másik mellett, és nem az fogja az én hitelességemet igazolni, ha mindenki úgy csinálja, ahogy én jónak gondolom. Kezdem amúgy azt tapasztalni, minél erőszakosabban próbálja valaki a saját igazát hangoztatni, annál bizonytalanabb. 

Az egyik kardinális vitatéma a beauty szakmában az arctisztítás témaköre, ezért a hónapban ezt fogom körbejárni.  

160828487_3362406034083182_8974079978485339129_n.jpg

Én magam a kétfázisú lemosásra esküszöm, mert az én élethelyzetem (naponta sminkelek) ezt igényli. Az első fázisú lemosó pedig számomra olajos, mivel a bőröm alapvetően hidratálást igénylő. Sokféle olajos lemosót próbáltam és az aktuális kedvenc, amibe amúgy egyetlen szépségguru sem tud belekötni, a fent említett arclemosó balzsam. Az a különlegessége, hogy olyan, mint a kókuszolaj. Szobahőmérsékleten szilárd, fehér színű, de ha egy kis adagot, a hozzá csomagolt spatulával kiveszek, és a tenyeremben felmelegítem, akkor folyékony halmazállapotúvá olvad. A legkíméletesebb, és legpraktikusabb első fázisú sminklemosó, amivel találkoztam. Az összetevőlistája kifogástalan, az egyetlen gondja csak az ára: 100 ml / 9330 Ft. Érdemes figyelni az akciókat.  

161076036_500266507809181_1098011022918629328_n.jpg

Ez a lemosó egyébként tökéletes példája az asszertív kommunikációnak. Nem hivalkodik, nem erőszakoskodik, egyszerűen, csak hitelesen közli a tényeket: nézd meg mi van bennem, próbálj ki, és kiderül, hogy megérem az áramat. Nincs túlhype-olva, nincs agyonreklámozva, egyszerűen csak tökéletes, és erre nem is kell több bizonyíték. 

Mesélj, te hogy állsz az asszertív kommunikációval? 

Köszi, hogy elolvastál, üdv: Natulcien.     

Szólj hozzá

reklám test trend webshop tudatos vásárlás webáruház tisztítás asszertivitás bőrápolás sminkelés inci arctisztítás lemosó sminklemosó lemosás asszertív kommunikáció szponzorált tartalom notino.hu támogatott tartalom tudatos arcápolás olajos lemosó inci elemzés tudatos szépségápolás rezílienciafejlesztés első fázis